Nieuwsbrief Kerst 2025

Het is (bijna) vakantie

Nog even en dan is het tijd voor twee weken vieren, afsluiten, ontspannen. We wensen je als bestuur en deelnemers aan het platform VVVO een fijne vakantie en gezellige feestdagen toe!

Lerarendag digitale geletterdheid 2026

Op 26 maart organiseert ons platform samen met Expertisepunt Digitale geletterdheid een lerarendag. Deze dag zijn er diverse experts op het gebied van curriculum en implementatie DG aanwezig evenals leraren die praktijkvoorbeelden voor de diverse vakken geven. Meer informatie vind je op de website: Lerarendag digitale geletterdheid.

Terugblik webinar Wat is nou waar?

Woensdag 29 oktober tussen avondeten en exit polls hielden we een interessant webinar met hoogleraar Jeroen de Ridder, mede-auteur van het boek Wat is nou waar? (2025). Het boek vertelt hoe je je kennis en mening kunt funderen in tijden van een overvloed aan (mis)informatie en standpunten. In het webinar ging Jeroen in gesprek met deelnemers over onder andere claims van de wetenschap, het benutten van experts, het bereik van misinformatie en de rol van nieuws in beeldvorming van o.a. polarisatie in de maatschappij. Het was een zeer interessant verhaal en gesprek dat we kort voor de exit polls afsloten. Dank, Jeroen en deelnemers! Het smaakte naar meer. Als platform organiseren we graag vaker ontmoetingen als deze, om als collega’s van diverse vakken het gesprek te voeren over belangrijke thema’s in ons onderwijs. We nodigen je van harte uit suggesties voor onderwerpen  met ons te delen. 

Nieuwe website

Als platform hopen we in de loop van het voorjaar een nieuwe website in gebruik te nemen. Hiermee kunnen we ook een belangrijke bijdrage leveren in de communicatie over de nieuwe kerndoelen en de initiatieven die vakverenigingen nemen die ook voor andere vakken interessant zijn. 

Verenigingsnieuws

NVLM, VGN Kleio en I&I organiseerden dit jaar conferenties voor vakcollega’s. De dagen maken duidelijk dat het ontzettend belangrijk is dat op zulke dagen nieuwe kennis wordt verzameld en gedeeld. De dagen geven ook impulsen en nieuwe kracht om het vak nog sterker neer te zetten in de scholen.

◾Alle vakverenigingen hebben net als het platform in november een subsidieaanvraag ingediend bij ocw. De subsidies zijn bedoeld om de implementatie van de nieuwe kerndoelen te ondersteunen. Activiteiten die zijn opgenomen zijn onder meer informatie en scholing via webinars en bijeenkomsten en het ontwikkelen van voorbeeldmaterialen. Als platform stimuleren we samenwerking tussen de vakverenigingen op het gebied van scholing over curriculum, toetsing en vakoverstijgend werken. In de loop van maart worden de vakverenigingen vanuit ocw geïnformeerd over toekenning.

◾Net als VGN Kleio succesvol doet, richt de VDLG zich ook op pabo-opleiders en de praktijk van het basisonderwijs. In vakblad Narthex en de diverse activiteiten wordt ook aandacht aan het vak in de basisschool en de pabo-opleidingspraktijk besteed. 

◾ De VDLG maakt sinds vorig jaar in november-december een serie eindejaarsinterviews. Hierin wordt met (aankomende) leraren en lerarenopleiders teruggeblikt op het vakgebied in 2025 en voorzichtig vooruitgekeken naar wat het vakgebied in 2026 wacht. Je kunt de interviews lezen via de volgende link: Terugblikken & vooruitkijken

Leermiddelen in eigen hand nemen

Het zal niemand ontgaan zijn. Met NEON wil een aantal besturen zelf lesmateriaal gaan ontwikkelen. Het initiatief bracht het gesprek over kwaliteit, prijs en betrokkenheid van leraren bij de inhoud van leermiddelen nog meer op gang. Lees meer over het initiatief op de website van de VO-raad. Lees verder

Multiperspectiviteit: een lastig aspect binnen alle vakken

Het woord multiperspectiviteit valt regelmatig als het gaat over de nieuwe kerndoelen. Leerlingen moeten vraagstukken vanuit meerdere perspectieven leren bekijken. De ontwikkelaars van de kerndoelen M&M schreven hierover het blog Jezelf, de ander en de wereld beter leren kennen. Onlangs schreef Bjorn Wansink, hoofddocent en lerarenopleider bij de UU, een goede introductie over het begrip. Lees verder op de website van ons platform.

Van de leraar van het jaar: Ninah Tiemersma

Beste VO-docenten van Nederland, beste collega’s,

Enkele weken geleden ben ik verkozen tot Leraar van het Jaar 2025 voor het voortgezet onderwijs en dat ambassadeurschap wil ik uiteraard niet onbenut laten. Dit jaar wil ik me voornamelijk inzetten voor persoonsvorming binnen de vaklessen. Zelf ben ik docente Grieks en Latijn en maak ik al een aantal jaar materiaal dat specifiek gericht is op thema’s in de belevingswereld van leerlingen, zoals mentale gezondheid en vriendschap. Aan de hand van dat lesmateriaal ontstaan er gesprekken over meer dan de lesstof, maar leren ze ook over zichzelf en de wereld om hen heen. Vaak worden dit soort thema’s en werkvormen gereserveerd voor de mentorlessen of worden er externe bedrijven ingehuurd om lessen te geven over bijvoorbeeld stress. Mijn visie is dat wij als vakdocenten dit soort thema’s ook kunnen bespreken aan de hand van de onderwerpen die in onze lessen voorbijkomen. Zo kunnen we het taboe dat er nog heerst rond deze onderwerpen met z’n allen verkleinen.

Graag zou ik daarom in contact komen met docenten die de inhoud van hun vak ook (willen) koppelen aan de persoonsvorming van leerlingen. Het lijkt mij mooi om een werkgroep op te zetten, waarin we ons materiaal en onze ideeën met elkaar delen. Ik wil beginnen met een webinar, waarin ik mijn visie en missie wil toelichten en met jullie in gesprek wil gaan over jullie kijk hierop. Daarna wil ik met enige regelmaat (online) bijeenkomen. Uiteindelijk is het streven een overzicht per vak en onderwijssoort hoe je persoonsvorming op een laagdrempelige manier in je lessen kan integreren. 

Lijkt het je leuk om je materiaal te delen en hierover in gesprek te gaan of wil je graag meer doen met persoonsvorming in je lessen, maar weet je niet goed hoe? En lijkt het je interessant deel te nemen aan deze werkgroep? Neem contact met me op via ndtiemersma@outlook.com.

Hartelijke groet,

Ninah

foto: LinkedIn

Boeken voor bij de boom

 

 

 

 

 

◾Martin Bootsma schreef met Brieven aan Miyo (2025) een schitterend boek over hoe hij zelf leert van lezen, hoe hij dat zijn leerlingen (basisonderwijs) laat ervaren en hoe hij dat allemaal deelt met leraren die hij opleidt in de praktijk. Een indrukwekkend boek over wat verhalen bijdragen aan (persoons)vorming. 

◾Tim Surma en anderen schreven Kennisrijk kansrijk (2025) waarin ze een pleidooi houden voor het doordacht opbouwen van kennis met gebruikmaking van effectieve didactiek en een nauwkeurig gepland aanbod van kernbegrippen. 

Wat is nou waar? Zeven regels om helder te denken in verwarrende tijden (2025) van Rik Peels en Jeroen de Ridder raden we je ook zeer aan. De regels die het boek biedt, vormen ook mooie vertrekpunten om regelmatig met leerlingen in gesprek te gaan over hoe zij omgaan met de overvloed aan (mis)informatie en standpunten en wat hun manieren zijn om zin en onzin te onderscheiden. 

De volgende nieuwsbrief verschijnt kort voor de voorjaarsvakantie.