Het woord multiperspectiviteit valt regelmatig als het gaat over de nieuwe kerndoelen. Leerlingen moeten vraagstukken vanuit meerdere perspectieven leren bekijken. De ontwikkelaars van de kerndoelen M&M schreven hierover het blog Jezelf, de ander en de wereld beter leren kennen.
Bjorn Wansink, hoofddocent en lerarenopleider bij de UU, schreef over de complexiteit en de begrenzing van multiperspectiviteit een goede introductie over het begrip, interessant voor alle vakgebieden. Lees het artikel: Over de complexiteit en begrenzing van het begrip multiperspectiviteit.
Meer lezen over het onderwerp:
◾ Verslaafd aan ons eigen gelijk. Pleidooi voor perspectivische lenigheid (2023) – Lammert Kamphuis
◾ Wat is nou waar? Zeven regels voor helder denken in verwarrende tijden (2025) – Rik Peels en Jeroen de Ridder
◾ Denken in veelvoud (2025) – Hein van Dongen
◾ Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering (2019) – Fred Janssen, Hans Hulshof en Klaas van Veen (open access)
◾ Nieuwe werelden openen. Perspectieven op Levensbeschouwing en Religie (2025) – Markus Altena Davidsen e.a.
De educatieve websites Ter-info en Omstreden Zaken bieden interessant lesmateriaal dat ook over het thema gaat.





